Első lépések C#-ban

Első lépések C#-ban

Van szerencsém az egyetemen - a matek és a matek (no meg a matek) mellett - olyan kötelezően választható dolgokkal is foglalkoznom, mint a C#. Hogy eme szerencsémben osztozni tudjon a kedves olvasóközönség is, a félév folyamán írok pár bejegyzést a témával kapcsolatban. Vágjunk is bele... kezdődjön a telepítés!

Telepítés

Első körben a Microsoft Visual C# 2005 Express Edition nevezetű fejlesztőkörnyezetre lesz szükségünk. A meglepően kis méretű vcssetup.exe még úgy 54 megányi bitsorozatot tölt majd le gépünkre (a .NET Framework 2.0-t és magát a Visual C# 2005 Express Edition-t), ha másképp nem rendelkezünk (le lehetne még tölteni akár a dokumentációt is, de arra ott a web).

Pár next-next-next-ok típusú kattintgatás és a letöltés közbeni feszült várakozás után máris indíthatjuk a programot. Érdemes pár beállítást elvégezni, olyasmiket mint például a Toolbox megjelenítése (alapértelmezettben úgy emlékszem, hogy bal oldalon ott van, de csak ilyen "lebegő" ablakként), a másik pedig a Properties Window, amire szükség lesz (View / Properties Window). El is kezdhetjük első projektünket.

Az első ablakos programunk

Nem ígérem, hogy a programnak túl sok haszna lesz, de mégis több értelemmel fog rendelkezni, mint egy ablakos "Hello, World!" program. Klattyintsunk rá a File menü New Project menüpontjára, itt válasszuk ki a Windows Application ikonkát, lent adjunk egy nevet a projektnek és okézzuk le. Kis várakozás után meg is jelenik az üres formunk. A Toolboxban válasszuk ki a Common Controls pontot, ott pedig a Label sort, majd kattintsunk az üres formra valahova. Megjelenik egy label1 feliratú mező. A Properties ablakban alapértelmezetten a Text rész lesz kijelölve, ahol meg tudjuk változtatni a Label feliratát. Ezt tegyük is meg, legyen az új neve "Kezdőérték:".

A következő harci feladat egy TextBox mező ráhelyezése lesz a formra, a Label-hez hasonló módon. A Properties ablakban a (Name) mező megváltoztatását leszünk muszáj eszközölni. Ezen a néven tudunk majd hivatkozni az objektumra a kódban. Legyen az új neve tbxValue. Szükségünk lesz még egy Label típusú objektumra, ennek a neve legyen lblResult, a Text tulajdonságának pedig adjuk az "Eredmény:" értéket. Az új cimke mellé jöhet egy új TextBox is tbxResult (Name) értékkel. Emellett állítsuk az Enabled mező értékét false-ra. Az utolsó form elemünk egy Button lesz, hasonló módon rápakoljuk a formra mint az előző 4 elemet, a (Name) értéke legyen btnShow, a Text értéke pedig "Kiszámol".

Miután a két Label-t és a két TextBox-ot és a Button-t megpróbáltuk esztétikusan elrendezni és a form méretét is kellőképpen lecsökkentettük, kattintsuk meg a form egy olyan részét, ahol nincs semmi, hogy a form legyen kijelölve. A Text értéke legyen "Kiszámolgatósdi", a FormBorderStyle értéke legyen FixedSingle (így nem lehet majd átméretezni), a MaximizeBox értéke pedig false (hogy a jobb felső sarokban a Maximize ikon Disabled legyen).

Kódolás - végre

Ennyi kattintgatás után már ideje egy kis kódot is írni, ha már egyszer programozás a téma. Kattintsunk duplán a Kiszámol gombra, mire átugrunk kód nézedbe és a btnShow objektumhoz automatikusan létrejön egy szimpla kattintás eseményt kezelő függvény. Látható, hogy már létezik az osztálynak egy konstruktora, amiben van egy Initializecomponent() függvény, ami azért felelős, hogy az alapbeállításaink a programban úgy legyenek ahogy (például, hogy a label1-nek "Kezdőérték:" legyen a Text tulajdonsága). A másik függvény a most létrehozott btnShow_Click, amibe a következő kódot fogjuk firkantani:

try
{
    int num = int.Parse(this.tbxValue.Text);
    this.tbxResult.Text = String.Format("{0}*{0}={1}", num, (num * num));
}
catch
{
    this.tbxResult.Text = "Hibás érték!";
}

Egy rövid magyarázatot is fűznék az egyébként egyértelmű kódhoz: a tbxValue értékét megpróbáljuk számmá varázsolni az int objektum Parse függvényének segítségével, ami kivételt dob, ha a neki megadott string az nem egy szám (tartalmaz betüket is, vagy üres string, ilyesmi). Ezután a tbxResult-nak értékül adjuk azt a szöveget hogy x*x=y (megfelelő értékekkel behelyettesítve), vagy pedig kiírjuk, hogy a megadott érték hibás. Nincs más hátra, mint elmenteni az egész Solution-t és fordítani a kódot a Build / Build Solution segítségével. A kész bináris állományt pedig megtalálhatjuk a dokumentumaink között a Visual Studio 2005 / Projects / projekt_neve / projekt_neve / bin / Release / projekt_neve.exe elérési út alatt.

Ennyi mára, majd ha már egy kicsit jobban értek hozzá, akkor folytatom a C#-al való ismerkedős bejegyzéseket és összehozok valami komolyabb, több ablakos dolgot. Addig is kellemes próbálgatósdit.

Hozzáfűznél valamit?

Dobj egy emailt a blog kukac deadlime pont hu címre.

Feliratkoznál?

Az RSS feed-et ajánljuk, ha kedveled a régi jó dolgokat.